TUBAs onlinerådgivning er akkrediteret af RådgivningsDanmark. Det betyder, at vi lever op til en række krav til god og sikker rådgivning.
Onlinerådgivningen er understøttet af basechat.com.
Ris, ros, hilsner til rådgiverne og almindelig feedback kan du sende til koordinator i TUBA, Jane Woller på jbw@tuba.dk
Har du en klage, kan du sende den til regionsleder i TUBA, Pernille Rodbjerg på pro@tuba.dk
Anonymitet
På chatten er du som udgangspunkt altid anonym. Du skal ikke oplyse dit navn, cpr-nummer, adresse eller lignende for at chatte med en af TUBAs onlinerådgivere. Rådgiveren har ikke mulighed for at se din IP-adresse, hvem du er eller hvor du skriver fra. Du er derfor sikker på, at rådgiveren kun får de oplysninger om dig, som du selv vælger at give.
Du vælger selv, hvilke oplysninger du deler med rådgiveren. Du skal dog være opmærksom på, at rådgiverne har underretningspligt. Det betyder, at rådgiverne er forpligtede til at underrette, hvis de får kendskab til, at en person under 18 år udsættes for noget, der er ulovligt. Rådgiverne kan kun underrette, hvis de kender dit navn og din adresse.
Selvom rådgivningen er anonym, så har rådgiverne dog pligt til at prøve at forhindre, hvis dit eller andres liver i akut fare. Det vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Når chatten er afsluttes, gemmes den i en periode, så vi indimellem kan uddanne vores rådgivere. Du forbliver naturligvis anonym.
For at gøre onlinerådgivningen bedre udfylder vi efter hver rådgivning et anonymt skema. Her skriver vi dato, alder, køn dato og samtaleemner. Skemaet er helt anonymt – vi gemmer ingen informationer om dig.
Tavshedspligt
I TUBA følger vi selvfølgelig de gældende regler om tavshedspligt.
Tavshedspligt betyder, at vi ikke fortæller oplysninger om dig eller dét, du fortæller videre til andre.
Nogle gange gælder tavshedspligten ikke:
Hvis vi i TUBA får kendskab til, at en ung under 18 år aktuelt er udsat for vold, incest eller andre former for omsorgssvigt, er vi forpligtet til at underrette kommunen. For at kunne underrette skal vi kende dit navn, cpr-nummer eller din adresse. Har vi ikke de oplysninger, kan vi ikke underrette kommunen, medmindre du selv vælger at give os de relevante oplysninger.
Det er kun dig og rådgiveren, der har adgang til at se chatten og kan se hvad I skriver om. Selvom rådgiverne har tavshedspligt, så har rådgiverne dog afværgepligt. Det vil sige, at vi har pligt til at prøve at forhindre, hvis dit eller andres liver i akut fare. Det vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Underretningspligt
Hvis vi i TUBA får kendskab til, at en ung under 18 år aktuelt er udsat for vold, incest eller andre former for omsorgssvigt, er vi forpligtet til at underrette kommunen.
For at kunne underrette skal vi kende dit navn, cpr-nummer eller din adresse. Har vi ikke de oplysninger, kan vi ikke underrette. På tuba.dk er du som udgangspunkt anonym, og du vælger selv, om du vil fortælle os dit navn, cpr-nummer og din adresse. Vi kan derfor ikke underrette kommunen, med mindre du selv giver os de relevante oplysninger.
Afværgepligt
Selvom rådgivningen er anonym, så har rådgiverne dog afværgepligt uanset din alder. Det vil sige, at vi har pligt til at prøve at forhindre, hvis dit eller andres liv er i akut fare. Det vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Chatten er åben for alle - uanset alder. Også til dig, der er ven, kæreste, forælder eller fagperson.
Nej, der er ingen problemer, der er for store eller små at tale om. Vi kan tale om lige det, du har lyst til. Rådgiverne i TUBA er specielt gode til at tale med unge, der er vokset op i en familie med misbrug, og om de konsekvenser, det har i deres liv. Hvis der er andre ting, der også fylder meget hos dig, kan rådgiveren altid hjælpe dig med at finde et sted at snakke med nogen om lige netop dét, der fylder hos dig.
For at sikre, at så mange som muligt kan komme igennem, kan du højest chatte i 1 time ad gangen. De fleste samtaler varer 30-60 minutter. Rådgiveren holder øje med tiden og siger til i god tid, inden I skal afslutte.
Alle samtaler varetages af en frivillig onlinerådgiver fra TUBA. For at være rådgiver i TUBA skal man være fyldt 22 år og enten være i gang med eller færdiguddannet inden for det socialfaglige felt (fx pædagog, socialrådgiver, lærer, psykolog, terapeut mv.). Alle rådgivere deltager i et obligatorisk 1-årigt uddannelses- og oplæringsforløb afholdt af TUBA. Her uddannes rådgiverne i onlinerådgivning og i, hvordan det kan være, at vokse op i en familie med misbrugsproblemer.
TUBAs onlinerådgivere er ligesom dig anonyme. Derfor er det heller ikke muligt at tale med den samme rådgiver en anden dag.
Nej, du kan være helt anonym. Du vælger selv, hvilke oplysninger du deler med rådgiveren. Du bliver bedt om at oplyse, hvor gammel du er, og om du er dreng/mand eller pige/kvinde. Det gør du, så rådgiveren bedre kan rådgive dig.
Når du eller rådgiveren afslutter chatten, gemmes den i en kort periode. Den kan blive brugt til uddannelse af rådgivere, men du forbliver naturligvis anonym. Rådgiveren registrer altid oplysninger om din alder, køn og samtaleemner til statistisk brug. Det registreres anonymt.
Ja, det kan du godt. Det er helt okay, at du vender tilbage til chatten, hvis du har brug for at tale med nogen.
Nogle gange kan der være kø til at få onlinerådgivning. I kø-vinduet kan du se, hvilket nummer du står. Når rådgiveren bliver ledig, får du mulighed for at starte chatten. Hvis du overser din tur, får du tur igen næste gang, der er en rådgiver ledig. Vær opmærksom på, at selvom du står nummer 1 i køen, kan der stadig være lang ventetid.
Alle der har været i kontakt med TUBAs onlinerådgivning via chat, sms og brevkasse, kan klage. Fortæl os endelig med det samme, hvis du har en dårlig oplevelse med vores onlinerådgivning. På den måde kan vi nemlig ændre på det med det samme, så du kan få glæde af vores rådgivningstilbud. Hvis du har forsøgt at række ud til os, men ikke synes, at det ændrer på noget, kan du følge vores guide til, hvordan du kan klage nedenfor.
Hvad kan du klage over?
Du kan klage over den oplevelse, du har haft i onlinerådgivningen, det kan fx være over rådgiverens sprogbrug eller adfærd. Du kan også klage over forkerte oplysninger givet i forbindelse med en rådgivning.
Hvad kan du ikke klage over?
Du kan ikke klage over vores åbningstider. Du kan heller ikke klage over vores målgruppe.
Sådan sender du en klage
Klager sendes til Regionsleder Pernille Rodbjerg.
E-mail: pro@tuba.dk.
Brevpost:
TUBA Frederiksgade 75
8000 Aarhus C
Att: Pernille Rodbjerg
Hvornår får jeg svar tilbage på min klage?
Du får svar på din klage indenfor 7 arbejdsdage. For at kunne behandle din klage bedst muligt, vil vi bede dig om, at din klage indeholder svar på spørgsmålene, som ses i punktet nedenfor.
Hvad skal du skrive i din klage?
For at behandle din klage bedst muligt vil vi bede dig svare på følgende i din klage:
Er jeg anonym, når jeg klager?
Hvis du sender din klage fra en anonym mailadresse eller via post uden afsender, er du anonym. Hvis du opgiver dit navn, eller hvis dit navn fremgår af din mailadresse, er du ikke anonym, men vi behandler selvfølgelig din klage fortroligt, og giver ikke dit navn eller andre personhenførbare oplysninger videre til rådgiverne.
Behandling af personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger i henhold til gældende lovgivning, læs mere herom her: https://tuba.dk/persondatapolitik/
I forbindelse med behandling af klager, herunder besvarelser, er det nødvendigt at behandle (opbevare) en række almindelige personoplysninger, fx navn og mailadresse, hvis du har opgivet disse. Dette sker med retlig hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, litra f, idet TUBA forfølger den legitime interesse, at behandling er nødvendig for at kunne besvare klagen.
Personoplysninger og al korrespondance slettes umiddelbart efter, at klagen er behandlet, og klageren har fået svar. Dette senest 3 måneder efter, at klagen er modtaget.